Transportfusket

Listar alla artiklar taggade med: Transportfusket

Otillåtet cabotage, körtidsfiffel och mycket mer när

Trafikpoliser i region syd och väst kraftsamlade i Heberg

Under onsdagen möttes trafikpoliser från region syd och från region väst på kontrollplatsen på E6 vid Heberg, strax söder om Falkenberg. Syftet var att träffas för att arbeta tillsammans, för att på så sätt ta del av varandras arbetsmetoder, utbyta erfarenheter – men framförallt för att kontrollera den yrkesmässiga trafiken. Att det behövs blir tydligt när vi talar med några av de poliser som deltog i kontrollen i vilken man med gemensamma krafter kunde avslöja en hel del som inte stod rätt till.

Två speditörer anmäls för brott mot beställaransvaret

Kombitrafiken tillkom för miljöns skull. När ett ekipage går i kombitrafik och enheten exempelvis ska gå på järnväg, ska ”närmast lämpliga omlastningsstation” användas och efter EU:s uppluckring av sträckan på väg, handlar det om maximalt 150 kilometer på vägen dit. Det är relevant, mot bakgrund av hur kombitrafik utförs, att ställa frågan för vem det ska vara ”närmast lämpligt”. Speditören? Eller miljön? Och hur är det egentligen med transportföretagens kunskaper i ämnet? Här presenterar vi två ärenden som båda kommer att landa i anmälan om brott mot beställaransvaret.

Polisen kan inte kontrollera ”smarta” färdskrivare – Damberg tänker inte vidta åtgärder

Proffs avslöjande att trafikpolisen saknar möjlighet att kontrollera den nya "smarta" färdskrivaren fick riksdagsledamoten Thomas Morell (SD) att författa en fråga till inrikesminister Mikael Damberg (S). Morell ville ha svar på vad ministern tänker göra för att säkerställa att polisen klarar sitt uppdrag att utföra kontroller i samtliga förekommande färdskrivare. Nu har svaret kommit!
DEBATTARTIKEL

Trafikutskottets ordförande Jens Holm (V):

”Varför har vi fortfarande en åkerimarknad med social dumpning?”

Artikelförfattaren Jens Holm (V), ordförande i riksdagens trafikutskott, skriver att ”det går inte en dag utan att infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) upprepar att det ska vara ordning och reda på svenska vägar. Varför sitter vi här – i slutet av 2019 – fortfarande med en åkerimarknad med social dumpning?”.
Läs Holms debattartikel som sätter fingret på flera för branschen välkända problem såsom utstationering, cabotagekörningar, kör- och vilotider och digitala färdskrivare.