Transportfusket

Listar alla artiklar taggade med: Transportfusket

Förvaltningsrätten friar Bring-transportör från otillåtet cabotage

För två år sedan stoppas ett tjeckiskt ekipage av trafikpolisen i Helsingborg. Polisen misstänker att transporten är ett otillåtet cabotage, vilket Transportstyrelsen håller med om. Det tar tid för åkeriet att skaffa fram pengar och det tar därför tre dagar innan transporten kan fortsätta. Nu har Förvaltningsrätten sagt sitt – man upphäver Transportstyrelsens beslut, vilket innebär att pengarna ska betalas tillbaka till åkeriet.

Att göra armkrok och sjunga Kumbaya löser inga problem!

Våra artiklar om det tyska åkeriet som bland annat rapporterats (minst) 19 gånger för att ha använt förare från tredjeland utan förartillstånd, visar tydligt den verklighet som råder på våra vägar. På Elmia Lastbil talades det vitt och brett om hur man skulle lösa jätteproblemet med att locka nya förare för att lösa det stora rekryteringsbehovet. "Vi måste börja tala väl om branschen", löd receptet. Men är det verkligen så enkelt?
Peter Lundgren (SD) och Thomas Morell (SD).

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation ? men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Fordonen på bilden har inget med artikeln att göra.Fotograf: Göran Rosengren

Månadens Ledare:

Gemenskapstillståndet måste dras in för fuskarna

I det här numret, årets sista, kan du bland annat läsa om färdskrivarfusket. En brottslig verksamhet där buset blir allt skickligare på att dölja spåren efter sina ingrepp i den tekniska utrustningen. Polisens försök att hålla jämna steg med de kriminella har på några håll i landet visat sig fungera, men som vi alla känner till så blir trafikpoliserna allt färre vilket så klart ger större utrymme för de mindre nogräknade att härja fritt.

Staten och näringslivet möter behoven på olika sätt

Nu börjar semesterperioden för många av landets arbetare. Självklart måste vi få lov att unna oss några veckors ledighet, för att ?ladda batterierna?.
Men vissa samhällsfunktioner kan knappast ställas på sparlåga. Till exempel ökar behovet av vissa tjänster och produkter under sommarmånaderna, vilket så klart blir påtagligt för alla yrkeschaufförer. Givetvis minskar även transportbehovet på många håll, då tillverkningsindustrin drar ner tempot.