Transportfusket

Listar alla artiklar taggade med: Transportfusket

Klampades, klampades av - och drog från notan på 64 000 kronor. Speditören är i skrivande stund inte misstänkt för något brott. Foto: Heidi Bodensjö

Två av tre ”cabotagesyndare” betalade – en stack från notan

Många utlandsregistrerade lastbilsekipage som trafikpolisen i Helsingborg kontrollerar kör inrikes transporter, så kallat cabotage. De flesta transportörerna följer regelverket, men långt ifrån alla. När en polis eller bilinspektör misstänker att en transport kan vara otillåten, startar ett i många fall omfattande ”detektivarbete” för att kartlägga rutterna som ekipaget ifråga har kört. I den bästa av världar får staten betalt för det arbetet – men det finns också åkerier som chansar på att smita efter att klampen har låsts upp. I Helsingborg hände det så sent som i fredags morse. Och den svenska staten gick därmed miste om 64 000 kronor.

Tappert försök att lura Helsingborgspolisen gick inte hem – fick betala 80 000

I måndags vinkar trafikpolis Farid Umeflod in ett ungerskt trailerekipage för rutinkontroll på Långeberga kontrollplats vid Helsingborg. Och att såväl ekipaget som föraren behövde kontrolleras blir snart uppenbart.
- Det visar sig att föraren har kört ett stort antal inrikes transporter med den aktuella dragbilen. Säkert ett 20-tal, varav jag kunde påvisa tolv under en tiodagarsperiod, berättar Farid.

Transportstyrelsens tuffare praxis leder till fler tillståndsindragningar

Transportstyrelsen har infört en ny praxis när det gäller bedömningen av ”det goda anseendet”. Att den nya praxisen är tuffare har redan två åkerier fått känna av och fler lär följa. Den tuffare praxisen baserad på befintlig lagstiftning, har tagits fram i samarbete med jurister och andra regelexperter. ”Att byta en trafikansvarig är inte alltid tillräckligt om bolaget tillhör kategorin ”det grova fusket”, säger Transportstyrelsen.

Dansk åkare stod för förra årets sista cabotageärende i Helsingborg

Att med ett utlandsregistrerat trailerekipage köra inrikes transporter är dumt om man inte har koll på cabotagereglerna. Det kan bland annat ett danskt åkeri intyga efter att ett av deras ekipage under tisdagen den 28 december stoppades av trafikpolisen i Helsingborg. Åkeriet stod för förra årets sista cabotageärendet i Helsingborg.
Enligt preliminära siffror har antalet rapporter om otillåtna cabotage ökat med cirka 13 procent under 2021 jämfört med 2020, enligt vad tidningen Proffs erfar.