Det polska ekipaget avvek efter att ha stått klampat i 36 timmar i Helsingborg. Sanktionsavgiften om 40 000 kronor betalades inte. Åkeriet körde på uppdrag av LKW Walter, som menar att transporten var laglig men att föraren har varit ”ouppmärksam och slarvig med pappersarbetet”.
- Enligt min uppfattning är det förarens fel, förklarar Gerhard Müller, kommunikationschef på LKW Walter.
Transportfusket
Listar alla artiklar taggade med: Transportfusket
”Tvivelaktigt bulgariskt ekipage” fick lämna landet – efter kontrollbesiktning
Sällan eller aldrig går landets trafikpoliser och bilinspektörer sysslolösa. Deras kamp för schystare konkurrensvillkor inom vägtransportbranschen och en säkrare trafikmiljö går vidare.
Att kontrollbehovet är stort framgår med all önskvärd tydlighet.
Att kontrollbehovet är stort framgår med all önskvärd tydlighet.
Försvann utan att betala när klampen låstes upp
Det finns seriösa åkerier som gör rätt. Och det finns seriösa åkerier som gör fel – och som står för sina misstag. Sedan finns det en kategori åkare som är rakt igenom oseriösa. Det polska åkeriet som i tisdags stoppades och som senare misstänktes köra otillåtet cabotage kan vi på goda grunder lägga till i den sistnämnda kategorin.
Strid ström av otillåtna cabotage i Helsingborg
Polisen: ”Klampning på riktigt hade sparat mycket tid”
Måndagens först stoppade ekipage och onsdagens tredje, båda i Helsingborg, resulterade i att båda åkerierna avkrävdes förskott på sanktionsavgift om 40 000 kronor efter att polisen misstänkte otillåtna cabotage. Det så kallade ”akvariefisket” fortsätter på kontrollplatsen vid Långeberga.
Samverkan i Stockholm mot otillåtet cabotage
Cabotagestudiens resultat skapade en situation där kalla fakta helt plötsligt ligger på bordet och det går inte längre att värja sig från sanningen. Uppståndelsen av det eskalerande cabotagefusket gör att yrkestrafikgrupperna i Region Mitt beordras att delta i en riktad insats gällande cabotagekontroller i Stockholm med endast fyra dagars varsel.
Åkeriet som ”smet från notan”, fick krypa till korset
Ekipaget klampas, låses upp efter 36 timmar och försvinner – till lossningsplatsen. Där finns bilinspektör Tommy Berg och dokumenterar. Vi kontaktar godsmottagaren och sätter igång en process som slutar med att åkeriet måste ”krypa till kors” och betala sanktionsavgiften. Tack Lantmännen, tack Bolist och tack Nowaste.
Klampades, låstes upp och smet från ”notan”
Det litauiska ekipaget kommer in till Sverige från Norge med en inkommande internationell last som lossas i Malmö den 7 juni. Därefter körs ekipaget till Helsingborg där gods till Munka-Ljungby lastas och på vägen dit, stoppas ekipaget av yrkestrafikgruppen i Helsingborg på kontrollplats Långeberga. Trots att körupplägget egentligen är rätt, blir det ändå ett otillåtet cabotage – och en smitning.
52 mil lång ”kombitransport” gick inte hem hos polisen
Föraren har kört i Sverige under drygt en månad. Någon frakthandling på en inkommande internationell transport finns inte. Föraren har endast fem fraktsedlar för en hel månads körning. Det hjälper inte att föraren visar upp en skriftlig förklaring från speditören på vad som gäller för kombitrafik utan det landar i ett otillåtet cabotage med klampning, sanktionsavgift och byte av dragbil.
Otillåtet cabotage för Mullo Transport
Mio: ”Vi kommer att följa upp ärendet med transportören”
Åkeriet förnekar inte att fordonet använts till alldeles för många cabotagetransporter, men detta är vad de kan erinra sig, det enda fallet de känner till. Möbelföretaget Mio vars gods det aktuella ekipaget transporterar, ser allvarligt på det inträffade och kommer att följa upp det med transportören.
Vi har slutat räkna...
Ännu ett otillåtet cabotage för (ö)känd speditör
Igen och igen och igen och den 26 april är det åter dags för den nederländska speditören som bedriver kombitrafik i Sverige, att få ett fordon klampat efter att ännu en av deras kombitransporter istället har landat i ett otillåtet cabotage. Det hjälper inte att föraren har alla dokument i oklanderlig ordning.