Transportstyrelsens nyligen publicerade tolkning av kombi- och cabotagetransporter fick många att höja på ögonbrynen. Tolkningen skiljer sig på åtminstone en väsentlig punkt från polisens och kan komma att innebära att en stor del av de transporter som hittills har rapporteras för olaga cabotage, i framtiden kan hamna på åklagarens bord ? som olaga yrkesmässig trafik.
Men vems tolkning är rätt? Enligt kommissarie Erling Andersson har ingen fel.
Transportstyrelsen
Listar alla artiklar taggade med: Transportstyrelsen
Transportstyrelsens tolkning försvårar ”cabotagejakt”
Polisen: "Väsentlig skillnad"
Olaga cabotage är ett samhällsproblem, säger logistikföretaget InterEasts vice vd. Regeringen skjuter till 75 miljoner för att stävja olagligheterna. I samma veva publicerar Transportstyrelsen ett dokument som ska ligga till grund för myndighetens tolkningar av hur man ska bedöma framtida cabotageärenden som kommer in via trafikpolisen.
? Om det är Transportstyrelsens tolkning som ska gälla, kommer det att skapa stora problem för oss, säger trafikpolis Sören Johansson i Helsingborg.
Makedonska fordon i svenska åkerier – OK genom avtal
Allt oftare ser vi hur dragbilar från östligare breddgrader, även från länder utanför EU, används i svenska åkeriers verksamheter för inrikestransporter. Detta är möjligt genom att de körs på nyttjanderättsavtal hos det svenska åkeriet. Det är Transportstyrelsen som tar emot och registrerar fordon på tillstånden och det är inte alltid enkelt att kontrollera utländska fordon.
Orimliga sanktionsavgifter för kör- och vilotidsbrott ute på remiss
?Inte rättssäkert?
Transportstyrelsens förslag om ändringar i kör- och vilotiderna är ute på remiss. De går långt över vad som krävs enligt EU:s regler, hänvisar till en förordning som ännu inte är beslutad och skulle innebära oflexibla och orimliga sanktioner. Sveriges Åkeriföretag vill påminna om Transportstyrelsens näringspolitiska uppdrag att verka för att svenska företag får en förstärkt konkurrenskraft.
Beställaransvaret diskuterades under HSS-möte
Transportstyrelsen backade ur - för andra gången
Beställaransvaret stod på agendan när Här Stannar Sverige, HSS, blivit inbjudna att delta i frukostmöte i Riskdagshuset den 18 maj. Mötet blev bra, men det hölls inte på Riksdagshuset.
Har Jesus tagit anställning hos Transportstyrelsen?
Man kan inte annat än förundras över den samhällsutveckling vi har sett de senaste åren. Är det verkligen ingen som ser att vårt land, och för all del även EU, faller ihop inifrån. Varför är det så sagolikt svårt att ingripa mot kriminell verksamhet?
Hur har våra politiker tänkt att vårt välfärdssystem skall fungera om den svarta ekonomin tillåts öka? Utvecklingen är, åtminstone för oss vanliga medborgare, både häpnadsväckande och skrämmande! Låt oss betrakta de senaste dagarnas händelser:
Vos Logistics ”superekipage” kördes olagligt
Scanias Transportlaboratorium har sedan den 1 juli 2014 kört med fordonskombinationer på nästan 32 meter. Sedan årsskiftet körs ett likadant ekipage i ett projekt med Vos Logistics-profilerade fordon, där AlGuns Åkeri AB står för dragbil och förare. Tills nu. Vos Logistics ekipage håller sig nämligen inte inom ramen för föreskriften som medger de extra långa kombinationerna ? och i Helsingborg fick projektet därför ses som avslutat. Åtminstone för tillfället.
Lagligt eller inte?
Meningarna går isär om olycksalig körövning
När Proffs för knappt två veckor sedan rapporterar att en lastbil, under övningskörning, vält med en gruslast och skrev att körningen inte utförts lagligt, rördes känslor upp och flera personer tyckte man skulle ?se mellan fingrarna?.
Thomas Morell på Sveriges Åkeriföretag är dock inte riktigt med i det resonemanget. - Det går inte att kalla det en "intern körning" bara för att man känner varandra.
Sju cabotageärenden till Transportstyrelsen i februari
? Samtliga har betalat
Totalt under 2015 och fram till och med den siste februari i år, har poliser och bilinspektörer runtom i landet ertappat 83 transporter som man misstänker har kört olaga cabotage.
Under januari och februari i år har Transportstyrelsen fått in tolv ärenden, varav sju under februari månad.
Elev välte med lastbil – kan ha kört svart?
Välte med grusbil under övningskörning. Ingen skadad, men nu ställs frågan om huruvida transporten var lagligt utförd. Fordonet saknar nämligen trafiktillstånd.