VTI
Listar alla artiklar taggade med: VTI
Bakslag för motioner om utökad vinterdäckslag
Nokian: ”Däckens kondition viktigast”
Två motioner med önskemål om utökad vinterdäckslag för tunga fordon lämnades utan bifall från riksdagen. Man ville invänta Transportstyrelsens utredning om saken. Utredningen publicerades idag och slår fast att trafiksäkerhetsvinsterna inte går att påvisa och att en utökad lag kan få kostsamma bieffekter.
80-åring stoppades med spikmatta på E6
Behövs periodiska kontroller även för B-körkort?
En man i 80-årsåldern körde den 28 april efter midnatt i fel körriktning på motorvägen mellan Landskrona ända ner till Löddeköpinge. Trots att polisen, på rätt sida av vägen, både blinkade och använde blåljus, stannade han inte. En spikmatta lades ut vid Löddeköpinge och färden slutade 200 meter därefter.
Fler tar på bilbältet i tunga fordon
VTI:s årliga mätning av bilbältesanvändning visar positiva siffror. Utmärkande för 2015 är att användningen ökat bland vuxna i baksätet och att andelen bältade förare av tunga fordon var väsentligt högre än tidigare år.
VTI testar bullerreducerande vägbana
Det finns sätt att sänka ljudnivån på våra vägar. Provsträckor med dränerande, bullerreducerande vägbeläggning har på senare år testats med goda resultat och VTI ska nu följa upp en nylagd provväg på E4 i Stockholm.
Varför fortsätter en sömning förare att köra?
Sömnighet är en starkt bidragande faktor vid trafikolyckor. I VTI notat 32A undersöks hur lastbilsförare upplever, motarbetar och motverkar sömnighet i sin dagliga arbetssituation.
Svårt att bedöma trafiksäkerhetseffekterna vid införande av längre och tyngre fordon
Längre och tyngre fordon på vägarna skulle kunna ge stora vinster, både samhällsekonomiska och transportmässiga. Samtidigt finns det många trafiksäkerhetsaspekter att ta hänsyn till. Som en del i ett större projekt har Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, gjort en sammanställning av resultat från olycksstudier, litteratursammanställningar och djupstudieanalyser av dödsolyckor med tunga lastbilar som utförts de senaste åren.
Design i tunnel gav uppdrag åt VTI
Förbifart Stockholm är en drygt 21 kilometer lång ny väg som planeras stå klar omkring år 2020. Cirka 18 kilometer av vägen kommer att bestå av tunnel. Arkitekten i projektet har ett förslag om att designa insidan av tunneln på ett nytt sätt. På uppdrag av Trafikverket undersöker VTI nu vilken påverkan utformningen inne i tunneln har på förarna.